Home

Met het openbaar vervoer op kamp

Met het openbaar vervoer op kamp

Onderweg

NMBS Kampvervoer

Elk jaar trekken honderden groepen met het openbaar vervoer op kamp: met de bus, trein of metro, naar en van het kamp of op avontuur tijdens jullie kamp. Het openbaar vervoer is een actieve vorm van reizen, die bovendien ook duurzaam is!

Ook de weg kwijt in al die keuzes? We helpen je op weg. Lees hier tips en tricks over elk type openbaar vervoer.   

In België 

1. Met de trein 

Een volledig overzicht van alle ticket formules voor kinderen, jongeren en reizen in groep als jeugdverenigingen staat hier  op de website van NMBS. 

Wat is de meest interessante formule? 

Kleine groep (onder de 15 personen?) met kinderen onder de 12 jaar?

  • Gebruik de Free4kids formule. Per betalende begeleider mogen maximum 4 kinderen (-12) gratis meerijden. De kinderen reizen zonder ticket, jouw vervoersbewijs geldt ook voor hen. 
  • Elk kind boven die 4 per begeleider reist best met een Kids Ticket, aan halve prijs van de rit. 
  • Vraag de ouders om een identiteitsbewijs mee te geven voor 12 jarigen, zo vermijd je discussies met de treinbegeleider bij twijfel over de leeftijd.  

Kleine groep (onder de 15 personen?) jongeren +12 tot 25 jaar? 
Grote groep (meer dan 15 personen)
Boek je Group Ticket online via deze reserveringstool. Reserveer je groepsreis altijd op voorhand. Best zo vroeg mogelijk, tot ten laatste 7 kalenderdagen vóór de vertrekdatum. Zo ben je zeker van een plek op de trein. 

  • € 1/traject voor kinderen jonger dan 12 jaar 
  • korting van 60% voor alle andere reizigers (gebaseerd op de prijs van het Standard Ticket)
  • gereserveerde zitplaatsen
  • groep reist samen in 2e klas 
Alle info over groepsreizen met een Group Ticket vind je hier

Enkele tips om met de trein te reizen:

  • Plan je reis goed op voorhand. Zo heb je meer tijd om ook goed te communiceren naar alle ouders. En zo kan je medeleiding zich ook beter voorbereiden. 
  • Probeer zoveel mogelijk tijdens de daluren te reizen (d.w.z. buiten de piekuren van 7 tot 9 uur en van 16 tot 18.30 uur). Zo heb je meer kans dat er voldoende plek is voor een grote groep op de trein en je kan rustiger reizen. 
  •  Gebruik de NMBS-app om real-time informatie te krijgen over jouw trip. Eventuele perronwijzigingen en dergelijke vind je daar ook terug. 
  • Opgelet: zelfs gereserveerde treinen kunnen nog de week voordien van vertrekuur wijzigen. Je wordt hier wel van op de hoogte gebracht. Hou dus steeds je mailbox goed in de gaten. 
  • Maak op voorhand goede afspraken met je leden: waar je afspreekt, over hoe je met de trein reist, waar je op en af moet stappen en hoe lang de rit zal duren. 
  •  Zorg dat iedereen zichtbaar deel uitmaakt van jouw groep. Geef ook mee wat ze moeten doen indien ze de groep zouden kwijt geraken tijdens het wisselen van perron. 
  • Zorg voor een aantal mini-spelletjes voor op de trein of laat je leden strips lezen, tekeningen of filmpjes maken, … . Want als de verveling toeslaat, hou je je groep moeilijker in de hand. 
  • Hou rekening met de andere reizigers. Ook op de trein maak je door het gedrag van de groep (anti-) reclame voor het jeugdwerk! 
  • Voor vele kinderen is dit hun eerste treinervaring, maak er vooral iets leuks van! 
Loopt er toch iets mis tijdens je treinrit? 

  • Spreek eerst de treinbegeleider aan. Hou je tickets of bevestiging van je reservatie op mail bij de hand. 
  • Bij grote problemen (trein komt niet opdagen, ander perron te laat gecommuniceerd, grote vertragingen, kind vermist of op de verkeerde trein gezet, reservatie niet in orde op de trein, ….), richt je dan meteen naar de klantendienst van de NMBS via het nummer 02/528 28 28. Het treinpersoneel kan niet altijd alles oplossen. Zij moeten zelf ook contact opnemen met het call center, dat zelf in contact staat met de RTV (Regie Trein Verkeer). 
  • Het nummer van het call center vind je ook terug in de bevestigingsmail van je reservatie. 

2. Met de bus 

 De Lijn 
Met de Lijn kan je op verschillend manieren de bus nemen. Tijdens het jaar zijn de 10-rittenkaarten of de groepstickets het voordeligste. En in de zomer kan je gebruik maken van versterkingsritten als je met een grote groep bent. Neem het volledige overzicht door en kies jouw meest voordelige vervoersbewijs: 
2.1 Digitale vervoersbewijzen: 10 rittenkaart, ticket, sms-ticket 
2.2 Analoge vervoersbewijzen: 10 rittenkaart, ticket, groepsticket 
2.3 Buzzy Pass als alternatief voor sommigen 

2.4 Project Kampvervoer 

2.1 Digitale vervoerbewijzen 

Kies je voor digitale vervoerbewijzen, dan heb je 3 opties: 

10 ritten kaart (handig voor groepen onder de 10 personen) 

  • Makkelijkste en goedkoopste optie voor groepen. 
  • Is een digitale Lijnkaart met 10 ritten en is 1 jaar geldig. 
  • Kost 1,7 euro per rit per persoon. 
  • Koop je via een app (van De Lijn of van een partner) op je smartphone. 
  • Scan de rittenkaart één per één– en doe dat kort na elkaar (binnen de twee minuten). Wacht steeds tot het witte vinkje op het scherm verschijnt en hou zelf goed de tel bij. Voor iedere reiziger moet er gescand zijn. 
  • Meer info over de 10 rittenkaart vind je hier

Ticket 

  • Geldig voor een eenmalige rit, tot 1 uur geldig na het activeren. 
  • Kost 2,5 euro per rit per persoon. 
  • Koop je via een app (van De Lijn of een partner) op je smartphone. 

Sms-ticket 

  • Geldig voor een eenmalige rit en is 1 uur geldig na het verzenden van de sms. 
  • Kost 2,5 euro per rit per persoon (+ 0,15 euro operatorkost). 
  • Sms ‘DL’ naar 4884 om je ticket te activeren.   

 Meer info over deze vervoersbewijzen vind je hier.

2.2 Of heb je liever je vervoerbewijs op zak? 

Groepsticket: 

  • Voor groepen tussen 10 en 30 personen die de volledigeKampvervoer De Lijn  verplaatsing samen reizen. 
  • Kost 1,7 euro per rit per persoon. 
  • Te koop online in een Lijnwinkel en de ticketautomaten. 
  • Hiermee kan je 60 minuten reizen 
  • Meer info over het groepsticket vind je hier. 


 Lijnkaart 10 ritten 

  • Ritten blijven 1 jaar geldig en moeten niet gelijktijdig gebruikt worden. 
  • Kost 1,7 euro per rit per persoon. 
  • Te koop in de Lijnwinkel, verkooppunten en ticketautomaten. 

Ticket 

  • Geldig voor een eenmalige rit, is 1 uur geldig en dan mag je die rit uitrijden. 
  • Kost 2,5 euro per rit per persoon. 
  • Te koop in de Lijnwinkel, verkooppunten en ticketautomaten. Hier vind je alle info over de verschillende vervoerbewijzen op de site van de Lijn. 

2.3 Buzzy Pazz 

De Buzzy Pazz is het jongerenabonnement van De Lijn voor 6- tot 24-jarigen. Jongeren tussen 6 en 24 jaar reizen met de Buzzy Pazz supervoordelig en onbeperkt met alle bussen en trams van De Lijn in Vlaanderen en Brussel. Tip: Ga je op uitstap naar de dierentuin, het park, speeltuin of -bos,…? Vraag je leden met abonnement dan zeker om dit mee te brengen. 

2.4 Project Kampvervoer 

Ben je nog op zoek naar vervoer van/naar de kampplaats? Ontdek de mogelijkheden en voorwaarden met bus of tram op delijn.be/opkamp

Tijdens de zomervakantie (voor 2024: de periode van 28 juni tot en met 1 september 2024) kunnen erkende jeugdverenigingen gebruik maken van een voordelige formule.  

Groepen kleiner dan 45 personen

Je reist met een gewone buslijn. 

Hoe zit dat juist? 

  • Enkel voor groepen kleiner dan 45 personen 
  • Enkel voor die kampplaats met een halte in de buurt 
  • Reserveren is niet nodig, maar als je een drukke lijn kiest, doe je dat best wel. Informeer je dus eerst even! 
  • Het groepsticket moet op voorhand aangekocht worden in de Lijnwinkel, online op de website of app.
Natuurlijk kan je ook met andere vervoerbewijzen reizen, bijvoorbeeld een Buzzy Pazz of Lijnkaart. 

Groepen groter dan 45 personen 

  • Reis je naar je zomerkamp met een groep van meer dan 45 personen, dan kan je dus de groep opsplitsen over verschillende ritten of je kan een versterkingsrit aanvragen. Met een groepsticket betaal je 1,70 euro per persoon. Onder de 6 jaar reis je gratis. Er gelden wel enkele voorwaarden: 
  • De verplaatsing mag maximum 50 km lang zijn. Probeer dus een zo groot mogelijk deel van je traject met de trein af te leggen. 
  • Je koopt je (groeps)ticket best vooraf aan een ticketautomaat, online op de website of app of in een Lijnwinkel. Je kan geen vervoerbewijzen meer kopen bij de chauffeur. Reis je met een groepsticket? Dit vervoerbewijs staat voortaan op een elektronische kaart. Vergeet je kaart niet te scannen bij het opstappen aan de gele scanner. 
  • Zowel de vertrek- als de aankomsthalte moeten gewone haltes van De Lijn zijn. 
  • Deze versterkingsritten kunnen enkel buiten de spitsuren ingelegd worden. 

Vraag je versterkingsrit op tijd aan! 

  • Voor zomerkampen in de maand juli moet de aanvraag gebeuren vóór eind mei. 
  • Voor zomerkampen in augustus is dat vóór 1 juli. 

Reserveren kan via de website van De Lijn. Daar vind je ook alle info en voorwaarden terug en kan je kampvervoer aanvragen. 

Alle informatie over groepsvervoer (Groeptickets) en reservaties vind je hier.  

TEC 

Voor reservatie van groepsreizen met TEC in Wallonië, kan je hier alle info vinden en een busrit aanvragen (het formulier moet 5 dagen voor de vertrekdatum verzonden zijn). .

Opgelet: de vermelde voordelen voor jeugdbewegingen gelden (voor zover wij weten) enkel voor Waalse organisaties. De communicatie daarover is verwarrend. 

Opmerkingen?
Zie je informatie staan in dit artikel die niet meer klopt? Laat het ons weten.